maanantai 13. helmikuuta 2017

FROM BUBBLE TO BUBBLE


"Se kaikki oli vaan kuplaa,
ja mä tiesin että se poksahtaa"

Toukokuussa 2015 poistuin kuplasta. Duino-kuplasta. Kaksi vuotta olin elänyt ideologisessa maailmanparannuskuplassa, jossa uskontojen välisistä eroista puhuttiin teekupposen äärellä, ja jossa kulttuurien välisiä eroja käsiteltiin kansallisuusviikkojen aktiviteettien kautta. Kuplasta poistuminen pelotti; miten suhtautua pahaan suureen maailmaan, jossa suvaitsevaisuus ei olekaan itsestäänselvä normi ja jossa puidaan ongelmia vihapuhetta käyttäen sosiaalisessa mediassa.

Välivuoden aikana kupla rikkoutui useampaankin kertaan. Syksyllä 2015 koko Eurooppaa kohdannut "pakolaiskriisi" osoitti välittömästi sen, kuinka kaikki kuplassa ajattelemani itsestäänselvyydet eivät toimineetkaan kuplan ulkopuolella. Pakolaiskriisi yhdisti osaa suomalaisista hienolla tavalla; vapaaehtoistyöstä turvapaikanhakijoiden kanssa tuli osa suuren ihmisjoukon arkea. Samalla suuri joukko ihmisiä keskittyi erilaisuuden mollaamiseen ja vihapuheen omaksumiseen, ja järkevää ja hyvin argumentoitua keskustelua oli vaikea löytää.

Syksyllä 2016 aloin opiskelemaan Oulun yliopistossa luokanopettajaksi Intercultural Teacher Education (ITE) -linjalla. Sieltä minulle löytyi jälleen kupla. Tällä kertaa kupla koostuu ihmisistä, jotka haluavat omalla (ammatillisella) panostuksella auttaa tekemään maailmasta paremman paikan. Kevään yhteishaun lähestyessä haluankin esitellä vaihtoehdon kaikille UWC-mielisille; olitpa sitten valmistunut/valmistumassa UWC-koulusta, hakenut UWC:lle, tai et ole ikinä aiemmin edes kuullut UWC:sta. UWC-valmistuneille ITE on luonnollinen jatkumo paitsi kuplassa elämiseen, mutta myös UWC:ssa opittujen ja omaksuttujen arvojen ja oppien käytäntöön saattamista.

 ITE on luontainen jatkumo UWC:lle, vai miltä kuulostaa UWC mission statement:

"UWC makes education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future. UWC schools, colleges and programs deliver a challenging and transformational educational experience to a diverse cross section of students, inspiring them to create a more peaceful and sustainable future."            

vs. ITEn kuvaus Oulun yliopiston sivuilla:

"the Intercultural Teacher Education (ITE) program responds to the challenges posed by multiculturalism and globalization to the teaching profession. ITE offers a professional teaching qualification, but contains some distinctive features." (http://www.oulu.fi/yliopisto/hakijalle/intercultural-teacher-education, luettu 9.2.2017)

Suomessa luokanopettajakoulutukseen hakee vuosittain tuhansia ihmisiä, joista vain pieni määrä otetaan sisään. ITE-linjalla haku on kuitenkin hieman erilainen. Haun ensimmäisessä vaiheessa kirjoitetaan motivaatiokirje, jossa kuvataan omia motiiveja koulutukseen hakemiseen. Ensimmäisen vaiheen jälkeen karsitaan joukosta noin puolet, ja jatkoon päässyt puolikas kutsutaan pääsykokeisiin. Pääsykokeet muodostuvat kirjallisesta kokeesta sekä haastattelusta. Vuosittain linjalle otetaan 20 oppilasta. ITE on sinulle täydellinen vaihtoehto, jos haluat saada luokanopettajan ammatin ripauksella kansainvälisyyttä, ja haluat opinnoissasi keskittyä myös monikulttuurisuuteen ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin sekä haasteisiin.

Välillä kuplassa eläminen on turhauttavaa. Kun luennoilla jauhetaan ideologisia ajatuksia suuntaan ja toiseen, tulee välillä mieleen, että tätäkö tämä yliopisto-opiskelu nyt sitten on. ;) Raikkaaksi vastapainoksi tutkinnosta voi toki luoda mieleisensä, ja sen takia esimerkiksi allekirjoittanut istuu iltaisin kauppakorkeakoulun sivuaineluennoilla. Niiden jälkeen oman ryhmän ideologiset kuplaluennot tuntuu taas paljon mukavammilta. :) Ja toisin kuin UWC:ssa, ITE:llä kuplasta pääsee välillä jopa poistumaan ja kohtaamaan kovan todellisuuden, esimerkiksi harjoitteluiden (school practice) merkeissä.

UWC muutti mun elämän, ja ne kaksi vuotta olivat varmasti tietyllä tapaa mun elämän kaksi parasta vuotta. Kun toukokuussa 2015 lähdin Duinosta, kupla rikkoutui. Silloin en vielä tiennyt, että seuraava kupla löytyisi näin läheltä kotoa. Nyt kaikki on taas kuplaa, ja vaikka tiedän että jossain vaiheessa se taas rikkoutuu, niin mitään en vaihtaisi.

Lue lisää:
UWC: http://uwc.fi
           https://www.uwc.org
ITE: http://www.oulu.fi/yliopisto/hakijalle/intercultural-teacher-education





5 kommenttia:

  1. Hei Tiia!
    Oon itekin aatellu hakea nyt keväällä ITE-linjalle, kuulostaa ihan huipulta koulutukselta ja olipa ihana löytää jonkun kokemuksia siitä. Tästä koulutuksesta on nimittäin ihan tosi hankala löytää mitään kokemuksia tai esimerkkejä kuten malliesseitä, vanhoja pääsykoekysymyksiä tai muutenkaan paljoa tietoa!
    Onko sulla mitään hyviä vinkkejä hakuprosessiin, esseeseen tai pääsykokeeseen? Mitä teillä kysyttiin sillon kirjallisessa kokeessa ja millanen oli se haastattelu? Sun UWC-tausta kuulostaa kans aivan ideaaliselta lähtökohdalta tuonne kouluun niin millaset mahollisuudet uskot että ihan normaalilla suomalaisen lukion käyneellä on?
    Kiitos paljon jo etukäteen!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja anteeksi venyneestä vastauksesta! :) Aivan huippua että oot hakemassa meille. Se on kyllä totta, että tästä koulutuksesta on tosi hankalaa löytää tietoa. Mulla ei oo oikeastaan sen kummempia vinkkejä, kuin että panosta siihen motivaatiokirjeeseen ja tee siitä ittes näköinen. Kirjallisessa kokeessa meillä oli erittäin avoin esseekysymys perustuen omaan kokemukseen sekä pääsykoekirjaan. Haastattelussa oli kaks meidän opettajaa kyselemässä kysymyksiä, ja toinen heistä oli lukenut sen motivaatiokirjeen ja toinen ei. :)
      Tottakai meidän linjalle hakiessa on hyötyä siitä että on ollut pidemmän aikaa ulkomailla, mutta on meillä myös sellaisia jotka eivät. Pääasia että omaa ne arvot jotka erityisesti ITEllä ovat tärkeitä. :)
      Tsemppiä hakuun!

      Poista
    2. Heippa, jee kiitos! Okei, no vaikuttaako se sitten että kirjottaako sen motivaatioesseen englanniksi vai suomeksi? Ja teillä oli vaan yks esseekysymys, muistatko yhtään mikä? Kiitos, ja tsemppiä sullekin kevään opintoihin!

      Poista
    3. Ei pitäis olla mitään merkitystä, jos ohjeissa kerta sanotaan suomi/englanti, eli kannattaa kirjoittaa sillä kielellä mikä itselle on luonnollisin. Toki se saattaa auttaa haastattelussa jos motivaatiokirje on englanniksi, kun haastattelukin on, niin ehkä muistaa sitten sen paremmin. :) Ja en kyllä nyt yhtään muista sitä meidän kysymystä, mutta muistaakseni se koski jotenkin ainakin nationalismia. :DD Mutta erittäin laaja kysymys se oli johon oli helppo upottaa esimerkkejä omasta maailmasta ja siitä pääsykoekirjasta.

      Poista
    4. Joo totta, kiitos :)

      Poista